De Koninklijke Weg met de elektrische rolstoel

Eerste deel: Paleis Noordeinde – Groenekan, van 7 t/m 13 mei 2012

Door: Enith de Putter, Houten

Van 7 t/m 13 mei heb ik in mijn elektrische rolstoel met Inge en Wim een deel van de Koninklijke Weg gewandeld van paleis Noordeinde tot Groenekan. Wim en Inge liepen om de beurt circa 5 km met mij mee, daarna wisselden ze om en ging de ander verder met de auto met bagage. Verder hielpen ze mij met wassen, aankleden en naar het toilet gaan. Op deze manier heb ik ook met hen het Friese Kustpad en het Wad– en Wierdenpad gewandeld. Met andere mensen heb ik op vergelijkbare manier het Pieterpad en Zuiderzeepad gewandeld.

Maandag 7 mei Paleis Noordeinde – Leidschendam 7,1 km.
Om 9.30 uur kwam Inge mijn bagage met de auto ophalen en reed vervolgens door naar Gouda waar ze Wim ophaalde om daarna door te rijden naar Den Haag. Ik heb vanuit Houten de trein naar station Den Haag centraal genomen en ben vanuit het station naar het mooie monumentale pand van de Johanniter Hulpverlening aan het Lange Voorhout gegaan.
foto1De Johanniter Hulpverlening is een vakantiebemiddelingsbureau dat voor mensen met een beperking die individueel op vakantie willen, vrijwilligers zoekt om hen daar mee te helpen. In 2002 heeft de Johanniter Hulpverlening voor het eerst mensen voor mij gezocht en gevonden die met mij op wandelvakantie wilden. Ik had hier alleen telefonisch en e-mail-contact voor gehad en ik vond het leuk, nu ik toch in Den Haag was dat de gelegenheid zich voordeed om persoonlijk kennis te maken.
Wim en Inge waren net gearriveerd en we werden rondgeleid door het bijzondere pand. Bij paleis Noordeinde zijn we de wandeltocht begonnen. Verder door het Haagse Bos. Ook nog even bij paleis Huis ten Bosch gekeken en 2 lijfwachten gesproken. Ze mochten ons helaas niet vertellen of koningin Beatrix thuis was, anders waren we even een kopje thee bij haar gaan drinken.
We hebben overnacht in het Greenparkhotel in Leidschendam. Het Greenparkhotel heeft geen aangepaste kamer en ook geen aangepast toilet, maar ik kreeg kamer en suite voor de prijs van een standaard kamer. De badkamerdeur werd verwijderd zodat ik ook de badkamer in kon komen.
We hebben ’s avonds gegeten bij een Turks cafetaria.

Dinsdag 8 mei Leidschendam – Hazerswoude – dorp circa 15, 4 km.
Mooie polderweggetjes met bloeiend fluitekruid en koolzaad. Reigers, scholeksters en futen gezien. Ook nog even in de rolstoeltoegankelijke vogelkijkhut geweest. Als je naar buiten keek, leek het net of je aan het varen was. Wel veel verkeerslawaai van de A4 waar we circa 5 km. langskwamen. In de buurt van Benthuizen kwam ik er achter dat mijn accu’s bijna leeg waren. Wim is mijn acculader gaan halen en in café Benthuis in Benthuizen heb ik mijn accu’s opgeladen. Hier hebben we ook gelijk gegeten. In het café was helaas geen aangepast toilet maar toen Wim aan een kassiëre van de supermarkt vroeg of er in de buurt een aangepast toilet was, zei ze: Er loopt net iemand de kerk in, daar is een aangepast toilet. In PKN-kerk De Hoeksteen kwam net de kersverse predikante naar buiten toen we aankwamen en kon ik daar van het aangepaste toilet gebruikmaken.
’s Avonds in de stromende regen legden Inge en ik de laatste etappe naar het hotel af. Helaas had ik niet goed naar de uitleg van Wim geluisterd en hebben we een omweg gemaakt waardoor het nog spannend was of ik het met mijn accu-inhoud zou halen, maar ik heb het net gered.
We hebben overnacht in hotel Het Oosten, geen aangepaste kamer maar wel een aangepast toilet beneden in de hal.

foto2

Woensdag 9 mei Hazerswoude – dorp – Bodegraven circa 15 km.
Eerst een lang stuk over een drukke weg in Boskoop. Ik kon daar niet op de stoep rijden en op de weg moest ik tussen de vrachtwagens rijden. Het viel mij op dat veel huizen langs de weg scheef gezakt waren.
Later kwamen we door een mooi Hollands landschap dat Paradijs genoemd wordt. Opvallend was het hoogteverschil van water. We zagen een meerkoetenfamilie die druk aan het werk was: moeder voerde de jongen en vader bouwde een nest. We dachten nog een kievitsei gezien te hebben maar zijn er niet zeker van.
We kwamen nog een groepje wandelaars tegen die het Pelgrimspad liepen. Leuk om ervaringen uit te wisselen!
In Bodegraven heb ik in de bibliotheek van het (kleine) aangepaste toilet gebruik gemaakt.
We hebben overnacht in het Tulip Inn hotel. Hier hadden we een rolstoeltoegankelijke kamer met aangepaste douche en toilet. We hebben ’s avonds ook in het hotel gegeten.

Donderdag 10 mei Bodegraven – Woerden 12,8 km.
foto3Mooie route langs de Oude Rijn met bermen vol fluitenkruid. Af en toe kwamen er mooie bootjes voorbij.
We hebben overnacht in hotel Best Western. Een krappe hotelkamer beneden, niet aangepast en ook geen aangepast toilet. Voor het ontbijt moest ik buitenom naar een andere ruimte. Hier was de drempel zo hoog dat ik onze zelfmeegebrachte oprijplaat moest gebruiken.
’s Middags is een monteur van firma Beenhakker naar ons hotel gekomen en heeft nieuwe accu’s in mijn rolstoel geplaatst.
’s Avonds wilden we in een restaurant eten in het centrum van Woerden, maar de drempel was erg hoog en we hadden de oprijplaat niet meegenomen. Het was te koud om buiten te eten en het personeel had veel moeite gedaan om een plank te vinden. Ze gingen overleggen met de buren, een café, en kwamen tot de creatieve oplossing dat we bij het restaurant eten mochten bestellen, bij het café drinken, en we mochten het in het café - waar ik wel naar binnen kon – eten!

Vrijdag 11 mei Woerden – Maarssen 15,3 km.
We begonnen met een extra rondje door Woerden want de markering was hier niet duidelijk en we gingen weer terug richting Bodegraven. Toen we wel goed op de route zaten, hadden we weer een mooi stuk langs de Oude Rijn. Tijdens onze lunchpauze kwam een vrouw uit Vleuten bij ons zitten die aan het trainen was voor de Nijmeegse 4-daagse.
foto4Omdat ik mijn nieuwe accu’s nog niet vertrouwde en we nog een paar kilometer mooie polderweggetjes tussen knotwilgen (die geen stopcontact hebben) voor de boeg hadden, hebben we in Harmelen even gepauzeerd en accu’s opgeladen in Restaurant Kortjak. (De naam van het restaurant heeft overigens niets te maken met het liedje: Altijd is Kortjakje ziek.) Er was hier helaas geen aangepast toilet.
Het laatste stuk tot Maarssen langs snelweg. Toen Inge en ik Maarssen inkwamen vroegen we aan een groepje jongeren of zij wisten hoe we bij ons Bed & Beakfast – adres konden komen. Één van hen zocht het op zijn mobiel voor ons op en we liepen er rechtstreeks naar toe. Helaas kende de Tom Tom in de auto de straat van de B & B niet en ook veel mensen in Maarssen niet, waardoor Wim heel Maarssen gezien heeft. Uiteindelijk is hij er ook gekomen toen de eigenaresse van de B & B hem belde en uitleg gaf.
We hebben overnacht in Harry’s Home Bed & Breakfast. Inge en ik mochten in de slaapkamer van het echtpaar overnachten die beneden was. Ook mochten we daar de badkamer gebruiken. Wim kreeg een kamer boven. Het huis is niet aangepast maar wel drempelvrij. Voordat we ’s avonds gingen eten heb ik in een verzorgingshuis van stichting Careyn van een aangepast toilet gebruikgemaakt. We hebben gegeten in restaurant Lekker Belangrijk!

Zaterdag 12 mei Maarssen – De Bilt circa 17 km.
foto5Eerst door het centrum van Maarssen. Mooie panden aan het water. Het was nationale Molendag en de twee molens aan de Groeneweg draaiden en waren te bezichtigen. Bij kasteel Oud Zuilen was een trouwerij en we hebben de brieven van Belle van Zuilen gelezen. Belle was een meisje dat opgroeide in kasteel Oud Zuilen maar het daar niet altijd naar haar zin had. Daarna een mooi stuk lans de Vecht. Ik werd omringd door eenden en ganzen. Bij Fort aan de Klop heb ik van het aangepaste toilet gebruik gemaakt. In Groenekan hebben we de net gerestaureerde molen bezichtigd. De markering was vooral het laatste stuk onduidelijk en ook de beschrijving in de KW-gids klopte niet helemaal.
Tot Groenekan hebben we de Koninklijke Weg gevolgd. Het was de bedoeling dat we daar nog bij een B & B zouden overnachten, maar toen we daar aankwamen bleek er wat misgegaan te zijn met de reservering en was er voor ons geen plaats meer. De eigenaar van de B & B regelde toen voor ons een kamer in hotel De Biltsche Hoek in De Bilt. Deze kamer was niet aangepast. Wel was er bij de receptie een aangepast toilet. ’s Avonds hebben we in het hotel gegeten.

Zondag 13 mei De Bilt – Houten circa 10 km.
foto6Via de ANWB-fietswegwijzers die Houten aangaven hebben we de laatste etappe naar huis afgelegd. Het eerste stuk tot aan De Uithof kwamen ons honderden, zoniet duizenden wielrenners tegemoet van de Giro Utrecht. Het was nog spannend om een viaduct door te komen maar het is gelukt en allemaal zeiden ze ons vriendelijk “Goedemorgen”.
In Bunnik hebben we even pauze gehouden bij mijn zus Mireille, haar vriend Michiel en mijn 2- jarige neefje Lucas. Michiel had net ter ere van Moederdag Rabarbertaart gebakken die net uit de oven kwam, dus wij kwamen precies op het goede moment! Na de pauze met koffie, thee en Rabarbertaart heeft Wim het laatste stuk naar huis met mij meegelopen.
Volgend jaar hoop ik verder te gaan tot Paleis Het Loo!

Mijn ervaring met de eerste helft van de Koninklijke Weg:
Ik vind de Koninklijke Weg een leuk gevarieerd wandelpad met in Den Haag mooie bezienswaardigheden in het centrum maar ook natuur in Het Haagse Bos. Verder op de route veel mooie polderweggetjes met Hollandse landschappen met weilanden met vee, Hollandse luchten, molens, knotwilgen en weidevogels. Ik vind dat de route wel veel langs en over drukke verkeerswegen komt.
Een groot voordeel van een rolstoeltoegankelijk wandelpad als de Koninklijke Weg vind ik dat ik niet meer de avond van tevoren de route moet bestuderen om obstakels als zandpaden, weilanden en hekken te omzeilen. Wel had ik gehoopt en verwacht dat er zowel in de KW-gids als op de website meer rolstoeltoegankelijke overnachtingsadressen en aangepaste toiletten aangegeven zouden zijn. Dat blijf ik het moeilijkste vinden: om tijdens wandelvakanties rolstoeltoegankelijke slaapplaatsen en aangepaste toiletten te vinden. Fort aan de Klop is wel rolstoeltoegankelijk maar je mag er pas met een groep van minimaal 10 personen komen overnachten. Ook wil ik nog graag kwijt dat ik de routebeschrijving en het aanbod aan horeca-voorzieningen in de LAW-gidsen overzichtelijker vind.
Misschien ideeën voor een nieuwe versie van de KW-gids?